Risk Factors Associated with Lymphedema among Postmenopausal Breast Cancer Survivors after Radical Mastectomy and Axillary Dissection in China

Breast Care (Basel). 2012 Dec;7(6):461-4. doi: 10.1159/000345459.

Abstract

Background: Lymphedema is the major complication following breast cancer treatment and can persist long periods of time and affect breast cancer survivors' quality of life. Accurate estimation of the risk factors for lymphedema is of significant importance. In this article we report the factors for secondary lymphedema among postmenopausal breast cancer patients after radical mastectomy in China.

Patients and methods: A total of 126 consecutive postmenopausal breast cancer patients who received radical mastectomy were admitted to the Chongqing Breast Cancer Center between July 2009 and June 2010. Circumferential measurement was used to diagnose lymphedema.

Results: Among the 126 postmenopausal women with breast cancer, 54 (42.9%) had lymphedema. Body mass index (BMI), lymph nodes status, and radiotherapy were associated with lymphedema. BMI ≥ 25 kg/m(2) (adjusted odds ratio (OR) = 7.5; 95% confidence interval (CI) 2.8-20.1) and radiotherapy (adjusted OR = 3.0; 95% CI 2.0-9.2) were independent predictors of lymphedema.

Conclusion: BMI, lymph nodes status, and radiotherapy were the risk factors for lymphedema among Chinese postmenopausal breast cancer patients who underwent radical mastectomy. Clinicians should provide sufficient information for patients and their caregivers to prevent this complication, especially for those who are at high risk of developing lymphedema.

Hintergrund: Lymphödeme sind eine der Hauptkomplikationen der Mammakarzinomtherapie. Sie können über einen langen Zeitraum persistieren und die Lebensqualität der betroffenen Patientinnen beeinträchtigen. Eine genaue Einschätzung der Risikofaktoren für die Lymphödementstehung ist von signifikanter Wichtigkeit. In der vorliegenden Arbeit berichten wir von den Risikofaktoren für sekundäre Lymphödeme bei postmenopausalen Mammakarzinompatientinnen nach radikaler Mastektomie in China.

Patientinnen und methoden: Zwischen Juli 2009 und Juni 2010 wurden insgesamt 126 postmenopausale Mammakarzinompatientinnen an das Chongqing Breast Cancer Center überwiesen, bei denen eine radikale Mastektomie durchgeführt wurde. Das Vorliegen eines Lymphödems wurde mittels Umfangsmessung diagnostiziert.

Ergebnisse: Von den 126 postmenopausalen Mammakarzinompatientinnen hatten 54 (42,9%) ein Lymphödem. Body mass index (BMI), Lymphknotenstatus und Radiotherapie waren mit dem Vorliegen eines Lymphödems assoziiert. BMI ≥ 25 kg/m2 (adjustierte Odds Ratio (OR) = 7,5; 95%-Konfidenzintervall (Kl) 2,8–20,1) und Radiotherapie (adjustierte OR = 3,0; 95%-KI 2,0–9,2) wurden als unabhängige Prädiktoren identifiziert.

Schlussfolgerung: BMI, Lymphknotenstatus und Radiotherapie waren Risikofaktoren für die Entstehung eines Lymphödems bei postmenopausalen Mammakarzinompatientinnen in China, die mit radikaler Mastektomie behandelt wurden. Behandelnde Ärzte sollten insbesondere bei Bestehen eines hohen Lymphödemrisikos Patienten und Pfleger diesbezüglich ausreichend informieren, um dieser Komplikation vorzubeugen.

Keywords: Breast cancer; Chinese women; Lymphedema; Nursing.

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