[Comparison of BESA and RAI: evaluating the outcomes of two assessment instruments for long-term residential care needs]

Pflege. 2014 Feb;27(1):31-40. doi: 10.1024/1012-5302/a000337.
[Article in German]

Abstract

In Switzerland, the level of nursing care required for residents in nursing homes is either assessed by the BESA Catalogue 2010 or by the Minimum Data Set (MDS) of the Resident Assessment Instrument (RAI). Within both instruments the nursing care need is represented in minutes. According to these minutes, the resident is allocated to a tariff level. The aim of the study was to compare the outcomes of the two assessment instruments BESA Catalogue 2010 and MDS. For this purpose data were collected in two nursing homes. At each facility 60 nursing home residents were assessed with the BESA Catalogue 2010 and the MDS. The assessments were independently performed by nurses of the facility (internal assessment) and by system experts (external assessment). Descriptive data analysis and a comparison of the outcome in minutes and with regard to tariff level were carried out. In average, internal assessments were higher than external assessments. In both nursing homes, half or 54 % of residents were allocated into a higher tariff level by means of internal assessment. Comparing the outcomes in total and within tariff level, significant differences were found. Different classifications may occur, especially for residents with high nursing care needs. As a result, higher or lower costs of nursing care may arise.

In der Schweiz wird der Pflegeaufwand von Pflegeheimbewohnenden entweder mit dem BESA Leistungskatalog 2010 (LK 2010) oder mit dem Minimum Data Set (MDS) des Resident Assessment Instruments (RAI) erhoben. Der Pflegeaufwand wird mit beiden Instrumenten in Minuten dargestellt, anhand derer eine Zuteilung zu einer Tarifstufe erfolgt. Ziel der Studie war, den gemessenen Pflegeaufwand beider Instrumente zu vergleichen. Dafür wurden in zwei Pflegeheimen je 60 Bewohnende mit dem LK 2010 und MDS eingestuft. Dies erfolgte einmal durch Pflegefachpersonen der jeweiligen Institution (Eigeneinschätzung), das andere Mal durch Systemexperten/Systemexpertinnen (Fremdeinschätzung). Neben einer deskriptiven Datenanalyse wurde ein Vergleich der Einschätzungen basierend auf Minuten und Pflegestufen durchgeführt. Die Eigeneinschätzung lag im Durchschnitt höher als die Fremdeinschätzung. In beiden Heimen wurde die Hälfte bzw. 54 % der Bewohnenden mittels Eigeneinschätzung in eine höhere Tarifstufe eingeteilt. Sowohl beim Vergleich der Minuten als auch beim Vergleich der Pflegestufen wurden signifikante Unterschiede festgestellt. Vor allem bei stärker pflegeabhängigen Bewohnenden kann es zu unterschiedlichen Einstufungen kommen, wodurch sich höhere oder niedrigere Pflegekosten ergeben.

Keywords: Geriatric Nursing Assessment; Geriatrisches Pflegeassessment; Pflegebedarf; Pflegefinanzierung; Pflegeheim; care needs; nursing homes; reimbursement.

Publication types

  • Comparative Study
  • English Abstract

MeSH terms

  • Aged
  • Aged, 80 and over
  • Cross-Cultural Comparison*
  • Diagnostic Self Evaluation
  • Disability Evaluation*
  • Eligibility Determination / statistics & numerical data
  • Female
  • Geriatric Assessment / statistics & numerical data*
  • Homes for the Aged*
  • Humans
  • Male
  • Middle Aged
  • Needs Assessment / statistics & numerical data*
  • Nursing Homes*
  • Observer Variation
  • Switzerland