Bacteriology swabs in primary total knee arthroplasty

GMS Hyg Infect Control. 2013 Apr 29;8(1):Doc02. doi: 10.3205/dgkh000202. eCollection 2013.

Abstract

Objective: An early detection of possible periprosthetic infection may lead to an earlier and potentially less invasive treatment of infected total knee arthroplasty TKA). The purpose of the present study was to evaluate retrospectively our current, affordable clinical practice of intra-operative swab taking during primary TKA.

Methods: A total of 206 primary TKA were analysed retrospectively for intra-operative bacteriology swabs and subsequent periprosthetic infection. All bacteriology swabs were obtained in a standardized manner including a tissue sample. Data was statistically evaluated concerning standard descriptive statistics and using the chi-square test.

Results: Bacteria were identified in 43.4% with coagulase-negative staphylococci being the most frequently isolated pathogens (52.2%). Regarding the contingency tables and chi-squared tests, generally no association was found between positive intra-operative swabs and subsequent periprosthetic infection as well as all other parameters investigated (timing of the antibiotic prophylaxis and pre-operative laboratory results).

Conclusions: Bacteriology swabs during primary total knee arthroplasty are no adequate measure to predict subsequent periprosthetic infections, even if augmented with a tissue sample.

Zielstellung: Die frühzeitige Diagnosesicherung und Erregeridentifizierung bei einer periprothetischen Infektion kann möglicherweise zu einer weniger invasiven Therapie von infizierten Kniegelenktotalendoprothesen (KG TEP) führen. Ziel der vorliegenden retrospektiven Arbeit war die Evaluierung unserer derzeitigen klinischen Praxis intraoperativer Abstrichentnahme bei primären KG TEPs.Methode: Insgesamt wurden 206 KG TEPs retrospektiv bezüglich intraoperativer Abstrichergebnisse und nachfolgender KG TEP Infektion untersucht. Intraoperativ erfolgte eine standardisierte Abstrichentnahme und Gewinnung einer Gewebeprobe bei primärer KG TEP-Implantation. Die Ergebnisse wurden mittels Chi-Quadrat-Test und deskriptiver Statistik ausgewertet. Ergebnisse: In 43,4% der Fälle konnte ein positiver Erregernachweis erbracht werden. Hiervon entfielen 52,2% auf Koagulase-negative Staphylokokken. Bezüglich der Kontingenztabellen und des Chi-Quadrat Tests konnte kein Zusammenhang zwischen einem positiven intraoperativen Abstrich und nachfolgender periprothetischer KG TEP-Infektion gefunden werden. Weiterhin wurde kein Zusammenhang zwischen positivem intraoperativen Abstrich und Zeitpunkt der perioperativen antibiotischen Prophylaxe sowie präoperativen paraklinischen Infektionsparametern gefunden. Schlussfolgerung: Die intraoperative Abstrichentnahme stellt auch mit zusätzlicher Gewebeprobe bei der primäreren KG TEP-Implantation kein diagnostisches Instrument dar, um eine periprothetische KG TEP zu prognostizieren.

Keywords: intra-operative bacteriology swab; intra-operative tissue sample; peri-operative antibiotic prophylaxis; periprosthetic infection; pre-operative laboratory infection markers; total knee arthroplasty.