[Dyslipidemia - when are lipid lowering medications useful in clinical practice?]

Praxis (Bern 1994). 2013 May 8;102(10):585-9. doi: 10.1024/1661-8157/a001286.
[Article in German]

Abstract

Dyslipidemia is one of the main modifiable cardiovascular risk factors. There is strong evidence for the efficacy of lipid-lowering drugs in secondary prevention, as well as in primary prevention for patients at high cardiovascular risk. In primary prevention, indication for lipid-lowering interventions should be based on an individual assessment of the cardiovascular risk and on the LDL cholesterol level, despite less strong evidence for the efficacy of drug-based interventions in low risk patients. Treatment consists of statins, as well as lifestyle modifications such as body weight control and increased physical exercise. The latter constitute the primary intervention in patients at low cardiovascular risk. Secondary dyslipidemias due to an underlying medical condition and familial dyslipidemias such as Familial Hypercholesterolemia and Familial Combined Hyperlipidemia should be identified and treated accordingly, taking into account that the risk scoring systems are not appropriate in these situations.

Die Dyslipidämie ist ein beeinflussbarer Hauptrisikofaktor der kardiovaskulären Erkrankungen. Gut belegt sind die Wirksamkeit der Sekundärprävention mittels lipidsenkender Medikamente sowie der Primärprävention bei Hochrisikopatienten. Für jeden Patienten sollte in der Primärprävention entsprechend der Abschätzung des kardiovaskulären Risikos sowie des LDL-Cholesterin-Spiegels die Indikation zu lipidsenkenden Massnahmen gestellt werden, auch wenn die Evidenz für die Wirksamkeit einer medikamentösen Intervention bei Patienten mit geringem Risiko derzeit weniger klar ist. Zur Behandlung gehören neben der medikamentösen Therapie mit Statinen auch Lifestyle-Modifikationen, die bei Patienten mit geringem Risiko die Primärintervention darstellt. Sekundäre Dyslipidämien im Rahmen einer Grundkrankheit sowie familiäre Dyslipidämien wie die familiäre Hypercholesterinämie und die familiäre kombinierte Hyperlipidämie sollten identifiziert und spezifisch behandelt werden, unter Berücksichtigung, dass die Risikoscore-Systeme in diesen Fällen nicht anwendbar sind.

La dyslipidémie est un facteur de risque cardiovasculaire majeur et influençable. L'efficacité des statines est bien établie dans la prévention secondaire des maladies cardiovasculaires et dans la prévention primaire chez les patients à haut risque. En prévention primaire, l'indication pour les hypolipémiants se base sur l'estimation de risque cardiovasculaire et le taux de LDL-cholestérol, bien que les preuves du bénéfice d'un traitement médicamenteux soient plus faibles pour les patients à faible risque. Le traitement repose essentiellement sur les statines, ainsi que les modifications du style de vie, comme la stabilisation ou une réduction du poids et une augmentation de l'activité physique. Les mesures de style de vie constituent l'intervention principale chez les patients à faible risque. Il est important d'identifier les dyslipidémies secondaires à une maladie chronique et les dyslipidémies familiales, comme l'hypercholestérolémie familiale et l'hyperlipidémie familiale combinée, vu que les scores de risque ne sont pas appropriés dans ces situations et leur prise en charge spécifique.

Publication types

  • English Abstract
  • Review

MeSH terms

  • Adult
  • Aged
  • Diagnosis, Differential
  • Female
  • Humans
  • Hyperlipidemia, Familial Combined / diagnosis*
  • Hyperlipidemia, Familial Combined / drug therapy*
  • Hyperlipidemia, Familial Combined / genetics
  • Hyperlipoproteinemia Type II / diagnosis*
  • Hyperlipoproteinemia Type II / drug therapy*
  • Hyperlipoproteinemia Type II / genetics
  • Hyperlipoproteinemia Type IV / diagnosis*
  • Hyperlipoproteinemia Type IV / drug therapy*
  • Hyperlipoproteinemia Type IV / genetics
  • Hypolipidemic Agents / adverse effects
  • Hypolipidemic Agents / therapeutic use*
  • Male
  • Mass Screening
  • Middle Aged
  • Practice Guidelines as Topic
  • Switzerland

Substances

  • Hypolipidemic Agents