Pyothorax-associated lymphoma (PAL): report and review of a rare entity

Thorac Surg Sci. 2004 Oct 1:1:Doc03.

Abstract

Pyothorax-associated lymphoma (PAL) is a rare haematological malignancy often associated with artificial pneumothorax due to the treatment of pulmonary tuberculosis. A 76 year old man with chronic tube-drained pyothorax and a history of artificial pneumothorax for pulmonary tuberculosis was admitted to our hospital because of progressive right thoracic pain, weight loss, and pyrexia. After clinical examination and imaging processes a chest wall tumour anterior on the right side was diagnosed as well as a persisting pyothorax. Surgery was performed to resect the tumour and drain the pleural cavity. A diagnosis of a high grade B-cell lymphoma was established after histological examination of the surgical biopsy. Epstein-Barr virus (EBV) was identified in the tumour by immunocytochemical and molecular methods. Additional gastric involvement of B-cell lymphoma could be diagnosed by gastroscopy because of postoperative gastrointestinal bleeding. The patient received chemotherapy with 2 courses of cyclophosphamide, doxorubicin, vincristine and prednisolone (CHOP). The response was favourable initially, but 2 months later the patient died because of lymphoma progression.Most cases of PAL have been described by Japanese investigators and only a few cases are reported in Western countries. To the best of our knowledge this case of PAL is the first to be documented in Germany.Awareness of this rare entity, together with diligent histological examination, in patients with chronic pyothorax are essential for a correct diagnosis and correct early treatment.

Das Pyothorax-assoziierte Lymphom (PAL) stellt eine seltene maligne Erkrankung dar, die sich häufig auf der Basis einer Pneumothoraxbehandlung nach Tuberkulose entwickelt.

Ein 76 jähriger Mann mit einem chronischen Pleuraempyem auf der Basis einer artifiziellen Pneumothoraxtherapie nach stattgehabter Tuberkulose wurde mit zunehmenden rechts-thorakalen Schmerzen, Gewichtsabnahme und Fieber stationär aufgenommen. Nach klinischer Untersuchung und bildgebenden Verfahren wurde die Diagnose eines Tumors der rechten Thoraxwand bei weiterhin bestehendem Pyothorax gestellt. Nach chirurgischer Resektion des Tumors und Debridement des Pyothorax ergab sich die Diagnose eines hoch malignen Epstein-Barr-Virus (EBV) positiven B-Zell-Lymphoms. Zusätzlich gelang der gastroskopische Nachweis des B-Zell-Lymphoms im Magen bei postoperativ aufgetretener oberer gastrointestinaler Blutung. Der Patient erhielt postoperativ 2 Zyklen Chemotherapie nach dem CHOP-Schema (Cyclophosphamid, Doxorubicin, Vincristin und Prednisolon). Nach primärem Erfolg der Chemotherapie starb der Patient 2 Monate später an einer Progression des Tumorleidens.

PAL stellt eine vor allem von japanischen Autoren berichtete Entität dar. Nur wenige europäische Fälle sind bisher beschrieben worden. Nach unserem Kenntnisstand ist dies der erste in Deutschland dokumentierte Fall.

Die Differentialdiagnose des PAL verbunden mit einer genauen histologischen Untersuchung sollte bei Patienten mit chronischem Pyothorax immer in Erwägung gezogen werden, um durch eine frühzeitige Diagnosestellung die Patienten der adäquaten Therapie zuführen zu können.

Keywords: B cell lymphoma; B-Zell-Lymphom; Empyem; Pyothorax-assoziiertes Lymphom (PAL); Tuberkulose; artificial pneumothorax; artifizielle Pneumothorax; empyema; pyothorax-associated lymphoma; tuberculosis.

Publication types

  • Case Reports