[Nutritional recommendations, supplementation, and physical activity program following Roux-en-Y gastric bypass for morbid obesity]

Obes Facts. 2009;2 Suppl 1(Suppl 1):49-53. doi: 10.1159/000198260. Epub 2009 Mar 18.
[Article in German]

Abstract

Die Zahl der notwendigen Magenbypass-Operationen (RYGB) steigt aufgrund der Adipositasepidemie jÄhrlich an. Dabei wird ein Erfolg dieser Behandlung nur garantiert, wenn im Nachsorgeprogramm eine entsprechende Bewegungstherapie, eine verfahrensadaptierte ErnÄhrungsumstellung und eine ausreichende Supplementation greifen. In AbhÄngigkeit von muskuloskelettalen Vorerkrankungen sollte eine Bewegungstherapie circa 4 Wochen postoperativ beginnen und aus einem abwechselnd kardiovaskulÄren und bindegewebsrestitutiven Training bestehen. Die erforderliche ErnÄhrungsumstellung fokussiert aufeine klein portionierte, kalorienreduzierte und eiweiΒ- bzw. vitaminangereicherte ErnÄhrung. Das tÄgliche RichtmaΒ sollte zwischen 800 und 1200 kcal liegen. Trotzdem kÖnnen nach RYGB nutritive MangelzustÄnde fÜr Proteine in 1–3%, fÜr Eisen in 45–52%, Vitamin B12 in 33–37%,FolsÄurein circa 35%,Calciumin10–12% und fÜr Vitamine in 10–45% der FÄlle registriert werden. Aus diesem Grund ist eine regelmÄΒige Laboranalytik im Follow-up notwendig, und es muss eine entsprechende Supplementation von Mineralien, Vitaminen und Spurenelementen durchgefÜhrt werden.

Nutritional Recommendations, Supplementation, and Physical Activity ProgramFollowing Roux-en-Y Gastric Bypass for Morbid Obesity The number of gastric bypass operations (RYGB) needed worldwide is increasing annually due to the obesity epidemic. Yet the success of this treatment is only guaranteed if an appropriate exercise therapy, a corresponding change of diet, and an adequate supplementation take hold in the aftercare program. Subject to pre-existing musculoskeletal diseases, exercise therapy should start about 4 weeks after the operation and comprise alternating cardiovascular and connective tissue-restitution training. The required change of diet focuses on small portions of calorie-reduced as well as protein- and vitaminenriched food. The standard daily intake should be between 800 and 1,200 kcal. However, after RYGB, nutritive deficiencies have been registered for proteins in 1-3%, for iron in 45-52%, vitamin B12 in 33-37%, folic acid in about 35%, calcium in 10− 12%, and vitamins in 10-45% of the patients. For this reason, laboratory analysis at regular intervals is necessary in the follow- up and an appropriate supplementation of minerals, vitamins, and trace elements must be implemented.

Publication types

  • English Abstract

MeSH terms

  • Dietary Supplements*
  • Energy Intake*
  • Exercise Therapy*
  • Gastric Bypass* / adverse effects
  • Humans
  • Nutritional Requirements*
  • Obesity, Morbid / diet therapy
  • Obesity, Morbid / surgery
  • Obesity, Morbid / therapy*
  • Practice Guidelines as Topic
  • Time Factors
  • Treatment Outcome